Thursday, July 28, 2011

Vanilla Muffin ala ala Kenny Rogers..


Salam ceria semua..

hari ni aku nak kongsikan..satu resipi muffin vanila..
yang sedapp dan menjadi..mudah je membuat nyer..

tak perlukan mixer dan bahan nyer mudah utk disediakan..

aku ceduk resipi nyer dari blog nih..
tapi aku tak letak cheese..stok takde dlm freezer..hehe
guna ape yg ade je..

ok..jom layan..

baru masuk oven..


Muffin dah mula mengembangkan diri..


 saat ni..bau nyer sungguh mengancam..tak cayer terai la buat..





Taraaa dah siappp..


makan fresh dari ovenn lagi...
fuhhh sedappp...ala ala kenny rogers..

satu adunan dapat hasilkan 36 biji..kira okla..berbaloi2..
ikut je resipi dibawah...
gerenti jadik!!


 Ini resipi nyer:


Resipi Muffin Vanilla Cheese


BAHAN A
  • 4 cawan tepung( saya guna tepung naik sendiri)
  • 2 cawan gula(saya guna 11/2 cwn saja)
  • 4 tbsp baking powder 
BAHAN B

  • 1 tsp garam
  • 2 biji telur
  • 1 tbsp esen vanilla 
  • 8 tbsp mentega dicairkan
  • 2 cawan susu segar (saya guna brand Dutch Lady)

Bahan2 tambahan

  • *untuk hiasan dan inti ditengah2...keju cheddar yang telah diparut

Cara-Cara

1.Gaulkan kesemua bahan A hingga sebati.(Ayakkan tepung bersama baking powder sekurang2nya 3 kali, supaya sebati)
2.Satukan kesemua Bahan B.
3.masukkan bahan B kedalam bahan A. Jangan terlalu lama mengaul bahan2 tersebut.
4.Isikan adunan tadi kedalam bekas muffin.
5.Bakar selama 20minit/180C.



ok kengkawan apa tunggu lagi..jom try resipi ni..



No comments:

Post a Comment