Wednesday, June 23, 2010

Production Susu Merundum?

"Ishhh...apsal susu aku sikit nih!!"
"Alamak! susu takmo kuar la..camne ni...tak cukup stok!!"
"nak buat camne nih..riso nye!!!
"
~ nebes..nebes..nebes...


Pernah tak ibu2 mengalami situasi macam nih? Bohong la kan kalau kata tak pernah..saya pasti production susu akan ada pasang surut nya..ada masa ok ada masa agak kurang sket..

Bagi ibu2 yang ada banyak stok mungkin tak risau sgt..tp bg ibu2 yang gamble mcm saya ni ( ader ke or aku sorang jek..huhu)..pam susu pada hari ni utk bekalan esok..kalo ade stok pon 2-3 botol jek..nak wat camne..aku nyer peti sejuk 1 pintu jek..tak tahan lama..kena tunggu budget peti ais baru..biler yer agak nyer..

Ok nak cite..Sepanjang tempoh 5 bulan selepas berpantang...saya pernah mengalaminya sebanyak 4 kali..baru2 ni jadi lagi..semuanya gara2 tak pam mengikut waktu yg sepatutnya..nak wat camne disiplin ku agak kurang skit..saya kena kuatkan Semangat lagi...dan teruskan Perjuangan!!

Dalam situasi begini apa yang patut dilakukan?? Jadi saya senaraikan langkah2 yang saya ambil untuk mementenkan balik production susu untuk Dhira...jadi ibu2 diluar sana yang menghadapi masalah sama bolehla refer kat sini sebagai panduan...

mula2 skali.... ni penting nih!!

1- Bertenang & Positif...hehe kalo tak susu kompem tak mau keluar...

then,

2- Pam ikut waktu..kalau kat ofis sekurang2nye 2 atau 3 kali...
3- Banyakkan direct BF kalo bersama bayi..ransangan dari bayi adalah yang terbaik..
4- Minum air rebusan longan ~ yang ni sedap dan besh..kompem esok nya air susu kuar banyak..alhamdulillah..
5- Minum air banyak2..air masak, horlick, milo..
6- Ambik supplement utk tambah susu ~ alfalfa dll...
7- Tengak gambar or video Dhira...mesti tersenyum2 n tergelak sendirian..bila emosi kita eppi..kadang2 saat tu akan menghasilkan let down reflex ...susu yang diperah pon bertambah..
8- Eppikan diri anda kerana perasaan epi akan membuatkan air susu mudah dihasilkan..
9- Sebagai ibu..kena Yakin ..pasti ada susu untuk bayi kita...
10-Lastly, jangan lupa Berdoa & Tawakal pada-Nya..mohon dimurahkan rezeki....insyaAllah..

Semua nya aku cedok dari pembacaan kat blog ibu2 n kat susuibu.com...mana yg sesuai aku ambil n amalkan..so far menjadi...yang penting ibu kena POSITIF...

mudah2an tercapai harapan ku untuk susukan Dhira sampai umurnya 2 tahun..aaminnn


3 comments:

  1. hehehe..beli ktk majalah ujang byk2..k tetak bha...nak kah lawak..sak susu byk kuar..wakakaka=D

    ReplyDelete
  2. oooo...molah lawak oooo...lak padah ngn dhira lak..soh nya nangis kuat2 gik bila nemu ktk..hahhaha

    ReplyDelete
  3. rini....cantik laa blog awk....
    caiyokk rini..nak tambah tempe pun leh byk kan susu..hehehee

    ReplyDelete